maandag , 11 december 2017

Pistache ( Fransinitiatie )

Pistache: onze initiatie van Frans pistache In onze school wordt er vanaf de derde kleuterklas Fransinitiatie gegeven. Deze Fransinitiatie wordt verder gezet in het eerste, tweede, derde en vierde leerjaar. Iedere week komt “Pistache” de muis een half uurtje op bezoek in de klas. Vanaf het derde leerjaar brengt hij zijn vriendinnetje “Vanille” mee. De lesjes gebeuren volledig in het Frans. We werken steeds een thema uit en vertrekken daarbij vanuit een verhaal. De lessen nadien wordt het verhaal verder verwerkt door middel van een lied, activiteiten op de computer en muzische activiteiten.

Doel van deze Fransinitiatie:

  • de kinderen te LATEN GENIETEN van het Frans.
  • PLEZIER TE BELEVEN aan de Franse les!
  • om kinderen op vroege leeftijd op een prettige, speelse manier in contact te brengen met de Franse taal.
Pistache de muis
Frans wordt gebruikt als middel om Pistache en zijn vriendjes te leren kennen en om heel wat leuke dingen te doen. Zo kunnen we kinderen al op jonge leeftijd vertrouwd maken met de Franse taal. Het gaat hier om taal sensibilisering en taalinitiatie Frans. De woordenschat die de leerplannen voorzien voor de derde graad wordt zo reeds in luisteren en spreken aangebracht. “La valise de Pistache” houdt rekening met verschillende stapjes bij het aanleren van een taal: horen, begrijpen en spreken. In de eerste plaats worden er klanken, woorden en structuren aangeboden in een begrijpelijke context en met veel herhaling. Spelenderwijs legt het kind een klank- en woordregister aan. We hebben daarbij geduld nodig, want het kind heeft recht op een “stille periode”. Tijdens die periode zien we nog geen resultaat, maar er gebeurt al heel veel.